Online platform opzetten, hoe word je succesvol?

Je loopt met het idee rond om een online platform op te zetten en de grote vraag is dan natuurlijk hoe je succesvol wordt. Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten kunt bereiken en meer omzet en marge kunt genereren? Er zijn een groot aantal succesvolle platformen die door de jaren heen enorm succesvol en winstgevend zijn gebleken. In onze blog geven wij een aantal handige tips en trucs en vooral ideeën over hoe jij ook succesvol kan worden met een online platform opzetten.

Focus op je op de gebruiker, wat zijn de problemen en wat zijn de behoeftes?

Bij een online platform opzetten hebben we vaak de neiging om zelf de antwoorden op de belangrijke al dan niet de belangrijkste vragen in te vullen. Je kunt veel beter inspelen op de problemen en de behoeftes die gebruikers hebben. Zo weet je zeker dat het online platform ergens in voorziet en ook goed gebruikt wordt. Denk dan bijvoorbeeld aan het online platform Marktplaats waarin het platform de klanten voorziet in het online verkopen van producten die ze niet meer nodig hebben of niet meer mooi vinden.

Lean werken

Je kunt op verschillende manieren het online platform opzetten, maar het is vooral belangrijk om niet teveel hooi op de vork te nemen. Je kunt allerlei mooie oplossingen en koppelingen verzinnen, maar hoe meer functies en koppelingen je wilt maken des te duurder een project wordt. Je kunt veel beter beginnen bij de basis en dat als vertrekpunt nemen om nieuwe functies en koppelingen te ontwikkelen. Tijdens dit proces leer je ook meer over de behoeftes van de gebruiker en weet je ook welke ontwikkelingen nodig zijn om gebruikers veel beter te kunnen faciliteren.

Online platform opzetten dat gebaseerd is op een succesverhaal

Developers, ontwerpers en programmeurs hebben soms wel de neiging om het wiel opnieuw uit te vinden, maar dat is niet alleen tijdrovend, maar ook nog eens duur. Je kunt veel beter inspiratie halen uit bestaande en succesvolle online platformen die zich al bewezen hebben. Het wiel opnieuw uitvinden is helemaal niet nodig! Dat houdt overigens niet in om een concurrerend platform één op één te kopiëren, maar je kunt bepaalde zaken ook in jouw eigen platform implementeren. De tijd die je overhoudt kun je bijvoorbeeld veel beter inzetten om na te denken over wie je doelgroep is en hoe je deze doelgroep kunt bereiken en faciliteren.

Online platform opzetten? Haal zo nu en dan het net op!

Eerder beschreven we al dat het niet zo slim is om uit eigen ervaringen iets op te zetten en het is veel slimmer om bij de doelgroep het net op te halen en te ontdekken waar de kansen liggen. Gebruikers kunnen waardevolle informatie geven over het platform en over wat ze juist wel of niet prettig vinden. Met deze informatie kun je verder ontwikkelen en een online platform opzetten waar graag gebruik van wordt gemaakt. Je kunt op die manier ook jouw eigen ideeën over het platform veel beter toetsen.