Website trends: dit zien we veel in 2021

Met de website als je online visitekaartje is het natuurlijk belangrijk hiermee een goede eerste indruk te maken. Je wilt de aandacht van de bezoeker vangen en deze blijven vasthouden. De inhoud is hierbij van belang, maar het oog wil ook wat. Om de bezoeker op jouw site te houden is de gebruikerservaring ook van groot belang: hoe gebruiksvriendelijk is jouw site? Hieronder een aantal website trends uitgelicht.

Vloeiende vormen


Organische vormen zijn niet alleen populair in interieurs maar op ook op websites. Eerder waren het met name de geometrische vormen die het goed deden maar nu is er een verschuiving gaande naar vormen die vooral vloeiend zijn. We zien dit soort vloeiende lijnen veel in de natuur (heuvels, golven). Deze associaties zijn prettig voor ons brein en de vormen zelf zijn comfortabel voor het oog. Geen wonder dat dit type vormen niet alleen terugkeert in woondesign maar ook in webdesign. 


Zachte en donkere kleuren   


Nog zo’n trend die met onze ogen en het steeds vaker turen naar beeldschermen te maken heeft: aangepaste kleurschema’s. In 2021 zien we veel kleurschema’s die rustig en gedempt zijn en daarmee plezierig voor de ogen. Daarbij moet je denken aan kleurtjes in de gradatie pastel. Dit is belangrijk voor branding. Deze zachte kleuren stralen rust uit en dat kijkt prettig. Een andere trend is het gebruik van zwart. Naast dat een donkere site eveneens fijn aan de ogen is, kies je hiermee voor een strakke, tijdloze uitstraling.

Uniek beeldmateriaal


Met een aandachtsspanne die steeds korter lijkt te worden, is het belangrijk de aandacht van je bezoekers vast te houden. Beeld kan dat sneller dan tekst alleen en daarom is beeldmateriaal steeds belangrijker geworden bij het ontwerpen van websites. Dit is geen nieuwe trend maar een trend die al enkele jaren doorzet. Wel is de hang naar uniek beeldmateriaal steeds groter geworden. Met een paar stockfoto’s red je het niet meer, jouw materiaal moet uniek zijn. Bij beeld kun je natuurlijk ook denken aan video’s en bijvoorbeeld vector art. Vind je het lastig vorm, kleur en content samen te brengen, laat dan eens een digital design agency met je mee denken. 


Fijne gebruikerservaring


Al zal een stockfoto een bezoeker waarschijnlijk niet direct van een site jagen, een slome laadtijd doet dat wel. De laadtijd van jouw pagina’s heeft alles te maken met de user experience (UX) van je bezoekers. Pagina’s die maar moeizaam laden stellen het geduld op de proef en niet iedereen zal de tijd hebben of nemen om te wachten. Daarbij is het hoe dan ook een frustrerende ervaring. Het is dan ook van groot belang dat jouw website niet hapert op dit front. Hoe soepeler jouw site werkt, hoe beter de gebruikerservaring van jouw bezoeker zal zijn. Een fijne ervaring op jouw website hangt natuurlijk wel van meer af dan een snelle laadtijd. Daarom is het goed een UX strategie te hebben.