Wat moet je weten over augmented reality?
Er zijn door de jaren heen heel wat verschillende zeer beloftevolle technologieën op de markt geïntroduceerd. Voor één van deze technologieën geldt dat we ze inmiddels kennen onder de naam augmented reality. Ondanks het feit dat er reeds een aantal jaren aan wordt gewerkt geldt voor heel wat mensen nog steeds dat ze niet precies weten wat deze technologie nu eigenlijk inhoudt of wat ze in de praktijk precies mogelijk kan maken. Omwille van deze reden kan het interessant zijn om dit even te gaan verduidelijken. Hoe dan ook, zou jij graag meer te weten willen komen over deze technologie en de mogelijkheden die ze met zich meebrengt? Dan is het absoluut een aanrader om je even verder te gaan verdiepen in de informatie die je hieronder aantreft.
Wat is augmented reality eigenlijk?
Het komt in de praktijk niet zelden voor dat mensen augmented reality verwarren met virtual reality. Toch moet het gezegd dat de beide technologieën helemaal niet hetzelfde zijn, integendeel. Voor AR geldt namelijk dat ze er als het ware voor zorgt dat de echte wereld wordt samengesmolten met de virtuele wereld. Elementen uit deze laatste worden via het computerscherm waar je gebruik van maakt als het ware in het echte leven geprojecteerd. Een bekend voorbeeld daarvan is het computerspel Pokémon Go. Wanneer je gebruik maakt van deze app kan je vaststellen dat Pokémon ergens in het straatbeeld zullen verschijnen. Vervolgens kan je ze vangen en ermee vechten.
Voor virtual reality geldt dat je jezelf als het ware bevindt in een virtuele wereld. Het is mede omwille van deze reden dat je er gebruik voor dient te maken van een VR-bril. Ondanks het feit dat beide technologieën duidelijk bepaalde gelijkenissen vertonen zijn ze tegelijkertijd toch ook vrij verschillend. Beiden hebben in ieder geval een uitstekend potentieel voor de toekomst.
Augmented reality kan op verschillende manieren worden geïmplementeerd
De manier waarop de augmented reality technologie in de praktijk tot stand kan komen kan sterk verschillen. We maken wat dit betreft een onderscheid tussen drie verschillende opties, namelijk:
- Door het toepassen van een statische overlay;
- Door het creëren van een dynamische overlay;
- Met door de computer gegenereerde beelden;
Binnen de sector van de AR-marketing kunnen we menig aantal verschillende toepassingen onderscheiden. Zo zouden winkels er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om met pijlen te werken die een bepaalde route kunnen aangeven. Daarnaast zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen worden gezorgd dat etiketten op producten tot leven lijken te komen, etc. De mogelijkheden van deze technologie zijn in de praktijk als het ware eindeloos te noemen.
Welke apps maken er nu reeds gebruik van?
Nu reeds kan er worden vastgesteld dat er op de markt tal van verschillende apps zijn terug te vinden die gebruikmaken van de AR-technologie. Voor al deze verschillende applicaties geldt dat ze met behulp van augmented reality technologie beter in staat zijn om tegemoet te komen aan de wensen van de gebruikers. Een bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de uitbreiding die door AR is gerealiseerd voor Google Translate. Vroeger was je verplicht om de zinnen die vertaald moesten worden zelf in te typen terwijl dat tegenwoordig niet langer het geval is. Met behulp van je camera kan je dan ook eenvoudig een stukje tekst uit de echte wereld inscannen waarna deze kan worden vertaald.