Waar moet je aan denken bij de lay out van je website?
De lay out en design van jouw website is van groot belang. Door een goede lay out en design kan jij je onderscheiden van de concurrent en jouw doelgroep aantrekken en overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Ook heeft de lay out van jouw website functionele functies. Deze onderdelen over waarom een layout belangrijk zijn voor jouw website komen in dit artikel aan bod. Er gaan een aantal punten behandeld worden waar je aan moet denken als je de layout van jouw website gaat opmaken!
Allereerst is het belangrijk om te weten wat webdesign inhoud. Bij webdesign denken de meeste mensen vaak alleen aan de looks, maar dit is zeker niet alles. Natuurlijk is het visuele aspect erg belangrijk, maar ook de functionaliteiten en mogelijke interacties zijn van belang. Deze punten samen vormen het webdesign. In dit artikel zal het voornamelijk om het visuele aspect gaan, de lay out.
De naam
Een belangrijk onderdeel van een website is de naam. Deze moet uniek zijn en makkelijk te onthouden. Dan behoud je de meeste klanten. Met een moeilijke naam of een lastige spelling, wordt het lastig voor consumenten om jouw naam te onthouden. ZOals eerder genoemd moet de naam ook uniek zijn. Dit is te checken op verschillende websites. Heb jij een unieke naam bedacht? Dan moet je nu de domeinregistratie regelen. Dan kan deze naam ook niet meer door andere worden gekozen.
Heb je de naam bedacht? Denk dan ook eens na over een mooi logo. Het logo komt namelijk vaak op elke pagina van jouw website linksboven te staan en is dus vaak in beeld. Met een mooi logo trek je sneller klanten naar jouw website. Bedenk maar eens wat een logo kan doen als je kijkt naar grote bedrijven als Nike en Adidas. Iedereen kent deze logoś en het bedrijf blijft dan ook bij veel mensen in het hoofd hangen.
Bouwen van de website
Je hebt nu een naam en een logo, maar de website moet nog gebouwd worden. Nu wordt de lay out belangrijk. Hoeveel koppen ga je in de menubalk plakken? Welk thema kies je? Hoe is de structuurverdeling? Allemaal onderdelen waar je rekening mee moet houden.
Een tip is om tussen de 4 en 8 koppen in de menubalk te zette. Op die manier houd je het overzichtelijk. Je kunt ook werken met hamburgermenu’s dit zorgt ervoor dat er niet te veel tekst staat op elke pagina, maar dat alles mooi verborgen is. Denk ook na over de mobiele versie van je website! Een hamburgermenu werkt daar altijd goed voor.
Nu de structuur. Zorg ervoor dat alle clickables met elkaar verbonden zijn en dat elke pagina werkt. Een goede structuur kun je gewoon afkijken bij grote webshops.
Een persoonlijke en unieke opmaak is erg belangrijk om je te onderscheiden. Je kunt dit gemakkelijk doen met een hostingbedrijf als WordPress hosting. Met deze tool kun je zelf de indeling bepalen, thema’s kiezen en de juiste bijpassende software.
Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad. Als laatste tip: Beter goed gejat dan slecht bedacht! Kijk bij grote webshops voor ideeën, maar neem uiteraard niet alles klakkeloos over. Je moet wel origineel blijven!