crm-systeem-inzetten

Als jij met je bedrijf meer winst wilt behalen door goede CRM is het volgende handig om te weten. Wat is CRM nu eigenlijk? Kort gezegd is het een software wat contact met de klant houdt. Dit kan op verschillende manieren zijn. Zo kan het bijhouden wanneer een contract afloopt, en daarop inspelen door bijvoorbeeld van te voren een nieuw abonnement aan te bieden met een speciale actie. Als de klant het contact als persoonlijk ervaart, zal het eerder trouw blijven dan over te stappen naar een concurrent. Het is immers altijd goed, waarom nu niet? Mocht het juist niet goed gaan, dan is het juist een manier om klanten van de concurrent over te kunnen nemen.

Wat doet het nu eigenlijk?

Een CRM systeem houdt allerlei data bij van klanten. Wel volgens de wetten en regels zoals het mag. Het heeft meerdere voordelen. Jij weet als bedrijf bijvoorbeeld heel goed waar er kansen en mogelijkheden liggen. Als je op een goede manier contact met je klanten hebt, kan dit de winst van je bedrijf flink laten stijgen. Het kan ondere andere ook je verkoopkansten verbeteren of de sales laten stijgen. Allemaal voordelen dus als jij een bedrijf hebt die commercieel is ingesteld. Met name de marketing en sales bedrijven gebruiken vaak CRM systemen.

Voor de kleine ondernemer

Maar voor de kleine ondernemer kan het erg duur zijn om een CRM systeem te hebben. Voor een beginnende ondernemer met bijvoorbeeld een sieraden of groentewinkel is het voordeliger om aanwezig te zijn in de winkel en de klanten op een enthousiaste manier te begroeten en er op die manier een persoonlijke band mee op te bouwen. Vaak is er in dat soort gevallen ook een gunfactor en kiezen klanten voor de sfeer en de kwaliteit boven het gemak en de grote bedrijven.