Tip: deze SEA specialist
Vandaag sta ik even stil bij het fenomeen SEA, een afkorting voor search engine advertising. Dat is een wijze van adverteren in de zoekmachines, met name Google, die immers de grootste populariteit geniet. ZEO is SEA specialist van Nederland en bij dit internet marketing bureau zou ik dan ook graag even stilstaan.
Adverteren op Google
Het adverteren in zoekmachines gebeurt meestal met gebruikmaking van Google AdWords, een gesponsord reclameblok dat bovenin of naast de zoekresultaten komt te staan. Zoek jij als consument bijvoorbeeld naar merk x en type y in Google en een bedrijf dat deze producten verkoopt heeft een AdWords campagne lopen op die zoekterm, dan verschijnt van dit bedrijf een advertentie boven de reguliere zoekresultaten. Natuurlijk zit aan deze wijze van adverteren wel een prijskaartje, en het is gebruikelijk per klik te betalen. Klik je als consument dus ook daadwerkelijk op deze advertentie, dan betaalt het bedrijf een x bedrag aan Google. Die bedragen kunnen aardig oplopen overigens, aangezien het gewilde posities zijn. Natuurlijk is dat voor het ene product of de ene dienst wat meer dan voor de andere, het varieert aanzienlijk. Je moet er dus wel wat voor over hebben. Van tevoren is het handig in kaart te hebben gebracht hoeveel klikken een positie als deze je oplevert en, belangrijker nog, hoeveel conversies je eraan overhoudt. Een SEA specialist zorgt hiervoor.
Een conversie hoeft niet alleen een directe aankoop te zijn, het kan ook bestaan uit een aanmelding, een offerte-aanvraag en dergelijke. Het levert je sowieso veel op, niet alleen aan zichtbaarheid in Google (laten we dat vooral niet vergeten!) maar ook aan bezoekersaantallen en conversies – er zitten dus vele voordelen aan om je onderneming op deze creatief zakelijke wijze een stap verder te brengen!