Een nieuwe vorm van marketing die steeds belangrijker wordt dan de traditionele vormen is online marketing. Online marketing bevat veel verschillende activiteiten maar zijn allemaal online. De verschillende expertises worden uitgevoerd door marketeers of bureaus, bijvoorbeeld een social media bureau. Bij deze bureaus zijn ze gespecialiseerd in de verschillende vormen van online marketing. Social media is dus een van deze expertises, andere zijn SEA, SEO en e-mail marketing. Bedrijven kunnen deze activiteiten laten uitvoeren door deze bureaus om zo minder tijd hieraan kwijt te zijn. Zo kunnen bedrijven zich blijven richten op hun kernactiviteiten en houden ze hier de focus op. Op de achtergrond wordt er gewerkt aan de groei.

Groei

Eén van de hoofddoelen van het inzetten van online marketing is het genereren van groei van een bedrijf. Marketing heeft verschillende uitingen die allemaal bijdragen aan deze groei. Een social media bureau houdt zich bezig met het bereiken van de doelgroep via social media kanalen. Met een goede social media strategie wordt de doelgroep goed bereikt en neemt het aantal klanten toe. Dit draagt dus bij aan de groei. Daarnaast zijn er marketing specialisten die zich vooral bezighouden met het internet. Een goed vindbare website creëren en goede content op de website zijn onderdeel van de activiteiten van deze specialisten.

Voordelen

Marketing uitbesteden heeft veel voordelen. Het grootste voordeel is dat je groei kan creëren zonder dat je er zelf veel tijd aan kwijt bent. Terwijl specialisten zich bezighouden met de groei van jouw bedrijf kan jij je richten op de kernactiviteiten van je bedrijf. Daarnaast heb je houvast. Je weet wat je per maand kwijt bent in euro’s aan marketingactiviteiten. Hier worden vooraf afspraken over gemaakt. Daarnaast kost het je minder dan wanneer je het zelf zou doen. De specialisten weten waar ze mee bezig zijn en gaan gerichter te werk. De voordelen zijn waarschijnlijker groter dan de nadelen. Kortom, een goede marketingstrategie of je het nou uitbesteed of niet is van groot belang voor een succesvol bedrijf.